Ontdek hoe onze leden zich inzetten voor de uitbouw

Leden aan het woord

Elfsteden roeimarathon 2026

Op 15 mei 2026 verzamelden 23 Okeanieden zich op het terrein van de Leeuwardense roeivereniging Wetterwille. De 23 mensen die het avontuur van de Elfstedentocht wel aandurfden. Na een middag vol voorbereidingen, waarin de boot vaarklaar werd gemaakt (op ons studenteniveau, terwijl andere boten al 30 jaar ervaring hadden), de tent werd opgezet (voor de maximaal twee uurtjes nachtrust) en de boodschappen werden gedaan (Friese delicatessen konden natuurlijk niet ontbreken), kon er preventief eigenlijk niks meer worden gedaan aan het varen van een recordtijd.

Om 20.00 uur barstte het feest los. Twee ploegen van Okeanos, met elk 11 roeiers (+ een stuurtje met een gebroken elleboog), begonnen in een C2+ aan de lange toertocht van 210 km. Elf etappes volgden, vol stressvolle wisselmomenten, een aangepaste route door het onstuimige weer, veel belletjes over ieders locatie, maar vooral veel gelach (en soms een traan). Een nacht en dag die werden gekenmerkt door pikhaken, verkeerde afslagen, ongestilde honger en vele notities over hoe het volgend jaar (nog) beter kan. Beide boten hebben de tijd van het jaar daarvoor weten te verbeteren, maar uiteindelijk draaide het echt om het finishen van deze tocht: met iedereen veilig en gezond aan de kant en een voldaan gevoel.

De Elfstedentocht, die in eerste instantie natuurlijk voor het roeiplezier wordt gevaren, had ook een tweede doel: geld ophalen voor de uitbouw. Dit werd aangedreven door een Elfsteden-update-WhatsAppgroep waarin bijna 200 mensen de live-updates op de voet konden volgen. Een live tracker droeg er ook aan bij dat de mensen thuis mee konden genieten van dit spektakel. Mede hierdoor is er ruim €1000 aan donaties ingezameld voor de uitbouw. Daarnaast had Minco van Heezen ons van tevoren gebeld met het nieuws dat een snellere tijd dan afgelopen jaar per boot beloond zou worden met €1000. In totaal is er zo ruim €3000 ingezameld voor de uitbouw, waar we ontzettend blij mee zijn!

Ik kan jullie vertellen dat ik niet wist wat me te wachten stond. Maar ik kan jullie ook vertellen dat ik een enorm trots gevoel kreeg toen ik naar de groepsfoto keek waarop 23 enthousiaste mensen van Okeanos stonden. Zij hebben allemaal de Elfstedentocht gefinisht en meegedaan aan een van de vetste dingen die ik ooit heb gedaan bij Okeanos. Ik wil iedereen bedanken voor zijn bijdrage aan deze toertocht (ook voor de vele spraakmemo’s en steun van de mensen thuis) en nogmaals benoemen hoe trots iedereen hierop kan zijn. Ik hoop dat er volgend jaar weer zoveel mensen, of misschien wel meer, deze uitdaging aandurven. Ik kan het ten zeerste aanraden!!

 

Doneren kan nogsteeds via deze link:

750 kilometer fietsen binnen de Ring van Amsterdam

Wat begon als een grap groeide uit tot een indrukwekkende prestatie: Jannes fietste 750 kilometer binnen de ring van Amsterdam om geld op te halen voor de uitbouw van Okeanos.

Zaterdagochtend om 04:00 begon hij samen met Menno Vroegindeweij aan een tocht dwars door de stad, van West tot Oost, met onder andere 18 rondjes Vondelpark midden in de nacht.

Dankzij een strakke planning van zijn vriendin Jikke Janne en de vele tussenstops bij (oud-)Okeanieden bleef de energie hoog. Onderweg sloten verschillende leden en oud-leden zich aan op de fiets, waaronder Mathijs Oggel, Max van der Wurff en Sander Boelsma.

Na 749 kilometer fietste Jannes onder de ring door, richting Villa Erevlot, waar familie en vrienden klaarstonden om hem te ontvangen.

AT5 maakte een artikel over de fietstocht van Jannes: 

Rups op de Ring

Na meerdere creatieve denksessies om geld op te halen voor de uitbouw, kwamen we op het idee om mee te doen aan de run op de ring tijdens het 750 jaar Amsterdam A10 feest. En niet zomaar, maar als 5-delige rups. Na wat ongemakkelijke marktplaats bezoekjes aan mensen die dachten dat we tienermoeders waren, hadden we alle onderdelen van de rups binnen en waren we klaar voor de (door de hitte tot 3.75km ingekorte) race op 21 juni. Vele vrienden, familie en Okeaniden hadden al gedoneerd, maar om nog de laatste extra euros op te halen hadden we QR-codes op de rups geplakt en hadden we een livestream tijdens de gehele run. We hebben nog nooit zo gelachen tijdens het hardlopen en konden genieten van alle reacties van de andere deelnemers. We kwamen zelfs op nu.nl! Met een bedrag van zo’n 1200 hebben we uiteindelijk een pootje mogen bijgedragen aan de uitbouw. Een mega leuke dag!
Groetjes namens de Rups (Lucca-lie, Suzanne, Rosalie, Loek en Anna).

Inbouwen voor de uitbouw

Elfsteden roeimarathon 2025

In het voorjaar van 2025 zijn wij de uitdaging aangegaan om de Elfstedenroeimarathon te starten. Nooit gedacht dat we zo lang van iets moesten bijkomen, als van een roeimarathon, maar gelukkig doe je het ergens voor. We hebben onszelf iets bewezen, onze verwachtingen overtroffen en daarbij ook nog een ontzettend mooi bedrag mogen ophalen voor de uitbouw van Okeanos. Om na de insta take over nog één keer te laten zien hoe we ons avontuur hebben beleefd, hebben we een aftermovie gemaakt van onze Elfstedenroeimarathon 2025! Op deze manier willen we laten zien hoe vet het is om mee te doen en willen we mensen alvast aanmoedigen om volgend jaar ook die boot in te stappen! Jezelf ontdekken, uitdagen en weer keihard tegenkomen zijn dingen die een nieuwe dimensie krijgen ten opzichte van een gemiddelde competitiewedstrijd, het is ongekend mooi te noemen! Kortom, geniet ervan en tot volgend jaar!

Team Okeanos/KNZ&RV 2025
Gijs, Iris, Jake, Jessica, Jurre, Kim, Rafael, Lucian, Marleen, Sacha, Sheila